Visual Squash

A subject, B programmeur en C meta.

Functioneel bij beleving van interne conflicten of het gevoel van een te veel energie vragend deel.

  1. B identificeert het conflict en laat A toestemming vragen aan het onbewuste.
    ‘Neem de tijd om bij jezelf naar binnen te gaan. Als je zover bent, geef het dan even aan.’ ‘Maak dan nu contact met het deel in jou dat staat voor … (of: ‘dat deel dat… vertegenwoordigt’, of: ‘dat deel dat al die tijd de gestalt van … in stand heeft gehouden’) ‘en laat dat deel naar buiten komen en op je linker- of rechterhand plaatsnemen, beide is prima.’
    (Zo gauw het deel zich op een van beide handen van A bevindt, vraag je naar de sub- modaliteiten).
    B vraagt; ‘Vertel eens, hoe ziet het deel eruit (V: bv kleur, vorm, grootte), voelt het wellicht op een bepaalde manier (K: bv temperatuur, gewicht, aard)?
    (Als het erg abstract is, vraag dan: ‘Hoe zie je jezelf in dit beeld? Wat is je relatie met dit beeld?’)
    Bedank het deel voor de bereidheid dat het heeft om te communiceren.
  2. B vraagt A naar de tegenpool van dit deel, ook wel de flipside of keerzijde van de medaille genoemd. Laat ook dit deel naar buiten komen en op de andere hand plaatsnemen en haal ook hier de submodaliteiten eruit.
  3. B scheidt de intentie van het gedrag.
  4. Begin bij het tweede deel: ‘Wat is de positieve bedoeling van dit deel?’ Of; ‘ Om wat te bereiken? Om waar te komen? Waar brengt het je?’
  5. Chunk up tot hoogste bedoeling/intentie.
    Vervolg met het andere deel. Chunk up tot hoogste bedoeling/intentie.*
  6. Als beide delen bij hun hoogste bedoeling/intentie zijn aangekomen zegt B directief:
    * ‘Nu beide delen ontdekken dat ze dezelfde intentie hebben, zou het dan zo kunnen zijn dat jullie beiden ooit onderdeel waren van één groter geheel?’ (Antwoord=Ja) ’En nu jullie dit weten, zou het dan nu oké kunnen zijn om weer terug te gaan naar daar waar jullie ooit vandaan gekomen zijn?’
    ‘Merk op dat beide delen nu met elkaar samensmelten en integreren.’
    ‘Breng het geïntegreerde deel naar binnen, terug naar daar waar het ooit vandaan gekomen is, en doe dit op je eigen manier.’ ‘Neem je tijd.’ 
  7. B test en Future Pace.
    (Meestal gaan de handen vanzelf naar elkaar toe. Voor extra’s zie volgende pagina.)

Extra bij Visual squash:
Mocht het upchunken nog niet zo gemakkelijk gaan, dan kun je eventueel met behulp van een bron boven het hoofd van de persoon bepaalde behoeften van het deel toevoegen of aanvullen: ‘Is er iets wat het deel goed zou kunnen gebruiken, aan welke hulpbron heeft het deel behoefte?’
Je kunt dit tijdens het upchunken doen, en eventueel ook nadat je bij de hoogste intentie bent aangekomen.

Als de handen niet vanzelf naar elkaar toe komen kun je deze extra’s suggereren:

‘Creëer (visualiseer) een derde deel met de gecombineerde hulpbronnen van beide delen. Plaats dit derde beeld tussen de andere twee.

‘Creëer een serie van visuele voorstellingen die de transformatie laten zien van ieder deel naar het centrale beeld.’

‘Breng de handen samen en laat op hetzelfde moment de delen samensmelten.
Breng het geïntegreerde deel naar binnen.’

Suggereer een ‘superdeel’.

Let op!
Cursieve zinsdelen zijn ingebedde commando’s.
De vorm is vragend, echter de intonatie is op commandotoon. Directief.

Kaber Groep is een NLP-opleidingsinstituut voor communicatie en persoonlijke ontwikkeling. NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren. Wil je leren om doelen te stellen, of deze te bereiken? Ben je op zoek naar een manier om je sociale of communicatieve vaardigheden te verbeteren? Zoek je naar tools om gelukkiger en zelfverzekerder te worden? Kom dan naar Kaber! Op elke 1e woensdag van de maand is er een gratis NLP informatieavond! Kijk in onze Agenda voor het actuele aanbod. Mocht je vragen hebben neem dan gerust Contact met ons op.
Neuro Linguïstisch Programmeren Trainingen

NLP Training Neuro Linguistic Programming Opleidingen Kabergroep

Kennisbank

4-staps leerproces

Alfred Korzybski

Ankeren

Bert Hellinger

Carl Jung

Chaining Anker

Change Personal History

Chunking

Circle of Excellence

Circle of Influence

Collapse Anker

Congruentie

Delenwerk

Dieptestructuur

Disney Strategie

Doelen bereiken

Ecologie check

Emoties

Familieopstellingen

Fast Fobia Model

Feedback

Fobie

Frank Pucelik

Fritz Perls

Fysiologie

Gedachtelezen

George Miller

Gestalttherapie

Gestapeld Anker

Gregory Bateson

Grenzen

Herkaderen (reframing)

Hooggevoeligheid

Hulpbronnen

Hypnose

Hypnotische taalpatronen

Intonatiepatronen

Ivan Pavlov

John Grinder

Kalibreren

Kernkwadranten

Learning State

Lichaamshouding

Linguïstiek

Mapping Across

Matchen en mismatchen

MBTI

Meta (derde positie)

Metamodel

Metaforen

Metaprogramma’s

Milton Erickson

Milton Model

Mindfulness

Modaliteiten

Modelleren

Neuro linguïstisch programmeren

Neurologische niveaus

NLP Communicatiemodel

Noam Chomsky

Oogpatronen

Oorzaak – Gevolg

Oppervlaktestructuur

Outcome model

Overtuigingen

Pacing & leading (volgen en leiden)

Patronen doorbreken

Perifere visie

Piramide van Maslow

Predikaten

Rapport

Representatiesystemen

Richard Bandler

Robert Dilts

Sleight of Mouth

Smart Goals

Strategieën

Stretchen

Submodaliteiten

Swish patroon

Synesthesia

Systemisch Werk

Tad James

Tijdlijn

Time Line Therapy

TOTE model

Towards – Away from

Trauma verwerken

Triggers

VAKOG

Veranderen van overtuigingen

Verenigd veld

Virginia Satir

Visual Squash

Voice Dialogue

Vooronderstellingen van NLP

Waarden

Waarneemposities

Wereldmodel

Zintuiglijke scherpzinnigheid