Predikaten
Woorden die we kunnen koppelen aan representatiesystemen noemen we predicaten. Als representatiesystemen kennen we visueel (zien), auditief tonaal (horen), kinesthetisch (voelen), gustatorisch (proeven), olfactorisch (ruiken) en auditief digitaal (denken, self talk).
We hebben bij het onderwerp ‘rapport’ gezien dat het effect van de communicatie voor 55% wordt bepaald door de fysiologie, 38% door de tonaliteit en 7% door de woorden. Bij het onderwerp predicaten sluiten we aan bij de woorden die de ander spreekt (soort backtrack met representaties). Hiermee verpak je je boodschap als het ware in een vorm die de ander vertrouwd overkomt. In dat proces is het natuurlijk van belang dat je goed luistert naar de ander (welk representatiesysteem gebruikt de ander) en vervolgens de flexibiliteit hebt om daarbij aan te sluiten. Op deze manier ontstaat er op een nog onbewustere laag dan fysiologie en tonaliteit een toestand van rapport.
Predicaten zijn ook goed te gebruiken in het doen van toespraken, trainingen, onderwijs of instructie voor meerdere mensen tegelijk. De kans zal namelijk groot zijn dat er onder de toehoorders mensen zijn met verschillende voorkeursrepresentatiesystemen. Als jij de flexibiliteit hebt om de verschillende
representatiesystemen door het gebruik van je predicaten, aan bod te laten komen, zul je dus meer mensen uit je publiek bereiken.
Enkele voorbeelden:
Visueel (V) | Auditief (A) | Kinestetisch (K) | Auditief Digitaal (AD) |
---|---|---|---|
Zien Kijken Lijken Bezien Tonen Dagen Onthullen Een beeld vormen Verhelderen Knipperen Helder Schitteren Prachtig Mooi Zienswijze Beeldend Schijnen |
Horen Luisteren Geluid(en) Muziek Harmonie Instemmen Afstemmen Intensief luisteren Stilte Gehoord worden Weerklinken Doof Dissonantie Ondertoon Niet horend Uitgesproken Vertellen Aankondigen |
Voelen Aanraken Grijpen Pakken Door de vingers laten Aanpakken Warmte Aanboren Contact maken Eruit gooien Omdraaien Hard Ongevoelig Schrapen Hanteren Solide Lijden |
Verstand Ervaring Begrijpen Denken Meten Weten Analyseren Leren Kennen Verwerken Beslissen Motiveren Logica Overwegen Veranderen Duidelijkheid Vragen Realiseren |