Change Personal History
Deze oefening doe wanneer je door herbeleving een nieuwe interpretatie wil verbinden aan een in het verleden steeds terugkerend belemmerend gevoel, dat ook in het heden en toekomstige situaties blijft beperken.
Stap 1: A roept de belemmerende gevoelens op in het hier-en-nu. B laat A teruggaan naar de laatste keer dat hij die gevoelens had. Anker deze belemmerende gevoelens: anker X. B test anker X kort.
Stap 2: A gebruikt anker X als zoekanker, B activeert anker X.
B laat A met het daaraan gekoppelde gevoel teruggaan in de tijd…
B vraagt; ‘Wanneer heb je dit gevoel eerder ervaren?’ Nu komen specifieke herinneringen omhoog van A. Maak hiervan een lijstje. B geeft iedere zo herinnerde situatie een (code)naam. Ga door tot A de vroegste herinnering aan dit gevoel gevonden heeft. A gaat dus gedissocieerd terug in tijd en ruimte (alsof hij/zij bladzijden terugslaat uit het plakboek van zijn/haar leven)
Stap 3: A laat het zoekanker los. Nadat er drie tot vijf ervaringen zijn geïdentificeerd en benoemd, wordt het anker losgelaten. B breng A terug in het hier en nu.
Stap 4: B vraagt A om een hulpbron te identificeren die de jongere zelf zou helpen in die ervaringen uit het verleden, zodat A zich goed kan voelen over zichzelf. Test de ecologie: is dit bevredigend? Zijn er bezwaren bij? Zo ja, bespreek de bezwaren en haal ze weg wanneer de ecologiecheck in orde is. Kalibreer het probleemoplossende effect van de hulpbron(nen).
Stap 5: B ankert de hulpbron bij A
Stap 6: A houd de hulpbron-anker vast
Stap 7: B leidt A door het verleden naar de ervaring die het dichtst bij de geboorte ligt. Laat A gedissocieerd kijken naar een moment, tien minuten voor de ervaring plaatsvindt. Zeg tegen A bijvoorbeeld: ‘Kijk naar je jongere zelf in dat stilstaande beeld, voordat de jongere zelf de situatie gaat beleven. Geef op een liefdevolle manier je jongere zelf de hulpbron en alle info die nuttig is, zodat jouw jongere zelf dadelijk op vermogende manier door de gebeurtenis kan gaan. Kijk hoe je jongere zelf zich voelt nu hij/zij een hulpbron en informatie heeft gekregen van zijn/haar liefdevolle oudere zelf’.
Stap 8: B geeft aan; ‘Laat de film lopen van je jongere zelf in die gebeurtenis. Kijk hoe je jongere zelf zich op een meer vermogende manier gedraagt en hoe de reacties van de andere betrokkenen daardoor veranderen. Als de gebeurtenis in de film ten einde loopt, kom je terug tot tien minuten voor de gebeurtenis.’
Stap 9: A herleef de situatie als je jongere zelf (geassocieerd) ‘Stap in je jongere zelf, herleef de situatie geassocieerd, met de vermogende hulpbron ter beschikking.’
Stap 10: B geeft aan A; herleef alle drie tot vijf ervaringen (geassocieerd). Leid A op deze manier door alle drie tot vijf ervaringen die geïdentificeerd en benoemd zijn in stap 1, zodat hij/zij zich goed kan voelen over zichzelf in elke ervaring.
Let op: A kan geen andere mensen of externe gebeurtenissen in zijn/haar omgeving veranderen.
Stap 11: A kan nu het hulpbron-anker loslaten.
B breng A terug naar het hier en nu.
Stap 12: B stemt af op de toekomst en zegt tegen A; ‘Denk aan toekomstige situaties van het type X.’
Kalibreer, is het gevoel nu goed/neutraal tegenover de toekomstige situatie?