Alfred Korzybski
Alfred Habdank Skarbek Korzybski (spreek ujt als kozjibskie) (Warschau, Polen, 3 juli 1879 – Lakeville Verenigde Staten, 1 maart 1950)
Alfred Korzybski kwam uit Polen waar hij werd geboren als zoon uit een rijke familie, waarin al generaties wiskundigen, wetenschappers en ingenieurs voorkwamen. Hij leerde Pools en Russisch op school en hij sprak als kind al 4 talen. Hij studeerde ingenieurswetenschap aan de Technische Universiteit van Warschau. Tijdens de Eerste Wereldoorlog diende hij in 1914 in het Russische leger. In december 1915 ging hij naar Noord-Amerika, eerst naar Canada en later naar de Verenigde Staten, om de verscheping van de artillerie naar het oorlogsfront te coördineren.
Hij leerde hier Engels, de taal waarin hij zijn meeste werken zou publiceren. Zijn oorlogservaringen zetten hem aan het denken over de verschillen tussen mens en dier en de manier waarop intelligentie ons van dieren onderscheidt. In 1933 publiceerde hij zijn belangrijkste boek Science and Sanity: An Introduction to Non-Aristotelian Systems and General Semantics. In 1938 richtte hij in Lakeville, Connecticut het Institute for General Semantics (IGS) op, dat zich tegenwoordig in Fort Worth, Texas bevindt. Hij doceerde in Harvard.
Algemene Semantiek
Het belangrijkste van Korzybski is dat hij een filosofische richting heeft voortgebracht, die hij de Algemene Semantiek (GS) noemt. De basisprincipes zijn beschreven in zijn boek Science and Sanity.
Het bekendste citaat uit dit boek is “De kaart is niet het gebied.“ Korzybski zegt dat de mens in twee werelden leeft: de wereld van de spraak en symbolen en in de werkelijke wereld. Hij geeft aan dat het menselijk verstand alleen in staat is te reageren op de gevormde landkaart en het aanwezige gebied (in het extreme geval) volledig vergeet. Bij het zien van een voorwerp, bijvoorbeeld een stoel, hebben we niet werkelijk de stoel in ons hoofd, maar vinden er elektrische en chemische processen plaats in onze hersenen. We kunnen daarom deze werkelijkheid niet zomaar opslaan.
Vaak misleiden onze percepties en taal ons ten aanzien van de feiten. Ons begrip van de werkelijkheid heeft een andere structuur dan de werkelijkheid.
Belangrijk om te weten; Korzybski wilde iets laten zien en op een dag gaf hij les aan een groep studenten die hij onderbrak om een koekje te pakken dat was gewikkeld in een wit papier. Hij vroeg aan de studenten op de eerste rij of zij er ook eentje wilden. De studenten namen ervan en Korzybski vroeg of ze het lekker vonden. Toen zij dit bevestigden, toonde hij het origineel waarop “hondenkoekjes” te lezen was. De studenten waren gechoqueerd en twee spuugden het weer uit. Korzybski richtte zich naar de klas en zei: “Hiermee heb ik aangetoond dat de smaak niet alleen wordt bepaald door de directe waarneming in de mond, maar ook door onze vertaling van de werkelijkheid.”
Alfred Korzybsky droeg bij aan het fundament van NLP met zijn vooronderstelling;
‘De kaart is niet het gebied’
“De kaart is niet het gebied.” Betekent; Als mens kunnen we de werkelijkheid nooit kennen. We kunnen alleen weten wat onze perceptie van de werkelijkheid is. We ervaren en reageren op de wereld om ons heen voornamelijk via onze zintuiglijke representatieve systemen.
Het is onze “kaart“ van de werkelijkheid die bepaalt hoe we ons gedragen en dat geeft deze gedragingen betekenis, niet de werkelijkheid zelf. Het is niet de realiteit zelf die ons beperkt of bekrachtigt, maar eerder onze kaart van de werkelijkheid.’
Wat je nog meer mag weten over Korzybsky’s ‘De kaart is niet het gebied’;
- Mensen reageren op hun eigen perceptie van de werkelijkheid.
- Iedereen heeft zijn eigen individuele kaart van de wereld.
- Mensen maken de best beschikbare keuzes uit de mogelijkheden die ze binnen hun model van de wereld hebben. Hoe raar, slecht of vreemd hun gedrag ook lijkt, het is op dat moment de beste keuzemogelijkheid die voor die persoon beschikbaar is.
- Verandering wordt mogelijk door het in een bepaalde context verrijken van het wereldmodel door het gebruiken van een hulpbron of het activeren van een potentiële hulpbron.
- De betekenis van wat aan een ander gecommuniceerd wordt, is de reactie die het oproept in die persoon, ongeacht de intentie van de communicator.
- In tegenstelling tot de meest ‘echte’ of meest ‘nauwkeurige’ kaart is de meest ‘wijze’ en meest ‘medelevende’ kaart die kaart die de grootste aantal en de meest rijke keuzeopties biedt.
- Mensen beschikken potentieel over alle middelen die ze nodig hebben om doeltreffend te handelen.
Boeken van Alfred Korzybski;
- Korzybski, Science and Sanity: An Introduction to Non-Aristotelian Systems and General Semantics, (International Non-Aristotelian Library), 1e ed. 1933, 5e ed. 1994, ISBN 0937298018
- Korzybski, General Semantics Seminar 1937, Olivet College Lectures, 1e ed. 1937, 3rd ed 2002, ISBN 0910780153
- Korzybski, Manhood of Humanity, Institute of General Semantics, 2nd ed. 2001, ISBN 978-0937298008
- Korzybski, Collected Writings 1920-1950, Institute of General Semantics, 1990, ISBN 0685406164